2010-09-19

Vilnius 3 - 6 September 2010

Fredag 3 september reiste vi til Gardermoen. Der møtte vi Marianne og Arvid (Tone's foreldre). Sammen skulle vi reise til Vilnius. Et sted ingen av oss hadde vært før. Første ettappe var til København, der tok vi oss en liten matbit før nest fly til Vilnius.

Etter at vi hadde fått bagasjen og tatt ut litt penger tok vi en taxi til hotellet, addisson Blue Hotel Lietuva.

I resepsjonen ble vi anbefalt og oppgradere rommene våre til business siden vi skulle være der så lenge. :-) Vi gjorde som de anbefalte og fikk rom i 17 etg. Med flott utsikt over deler av byen. Etter en liten utpakking og en cognac og Bailey's tok vi turen ut i byen.

Kart hadde vi fått utdelt ved ankomst, men det glemte vi på rommet. Så vi tok måtte greie oss på egenhånd. Vi fant hovedgaten uten problemer (ikke helt rett på, men dog..). Gedimino Prospektas (som hovedgaten het) var helt stengt for trafikk og det var masse boder langs hele gaten. Flere utescener med musikk var det også. Det viste seg nemlig at vi hadde kommet til Vilnius under Vilnius City Days som varte i 3 dager.

Langs begge sider av gaten var det boder med masse forskjellig - skjerf, luer, smykker, duker, mat, vaser osv osv. Det ble ikke kjøpt noe denne første dagen, men det rettet vi på dagen etter. :-)

Tilslutt - etter at vi hadde spurt om veien - fant vi "hovedgaten" i gamlebyen. Her lå restaurantene på rekke og rad. Vi fant et sted hvor vi satte oss ned ute. Gutta tok en øl, mens vi jentene bestillte vin av den hvite typen. Morten bestemte seg for at han ville prøve en lokal snack og bestilte røkte griseører. Fysjom - ikke godt sier de som prøvde.

Lørdag 4. september

Etter frokost tok vi igjen turen til hovedgaten. Stedet med alle bodene. Tone og Marianne hadde sett noen smykker dagen før som de vill se litt nærmere på. Det ble både pulsvanter, en julegave og et par øredobber før vi nådde enden av gaten.
Ved den ene utescenen var det i dag sang og dans. Gøy å få med seg litt trasjonell Litauisk folkedans og sang også.

Vi gikk rundt i gamle byen og kikket inn i kirker, satt på uterestauranter (gutta med øl og jentene med vin), og koste oss masse.

Morten hadde lyst til å besøke en bestemt kirke/katedral så vi satte ut på leting. Var vel innom 4-5 stk. før vi fant den rette.

Dette er en av grunnen til at jeg (Tone) vil at Morten skal blogge. Han er bedre i å huske detaljer som navn enn meg. Han får komme med rettelser - tilføyelser når han er tilbake fra Dublin.

Vi hadde atter en fin dag, med både sol og regn. Men ute satt vi.

Middagen inntok vi på et bryggeri. Koselig sted langs Gedimino Prospektas. Prie Katedros - et bryggeri. Gutta bestilte en sampler av ølet de brygget, et lyst, et mørkt og et "vanlig". Etter å ha smakt bestemte de seg for hvert sitt glass øl, mens vi damene bestilte et glass av husets vin. Noe som vanligvis pleier å være bra. Men dette må sies å være den rareste hvitvinen jeg har smakt.

Må si at det er første gang jeg har smakt vin som har en liten hint av øl! i seg. Og jeg som ikke liker øl.
Søndag 5. september

Så kom dagen i allefall vi damene hadde sett frem til. SPA DAGEN! Tone hadde bestilt spa til hele gjengen på East Island Spa Centras. Så etter frokost og en liten stund på rommet tuslet vi av sted. Vi ble imponert med en gang vi kom inn i lokalet. Rent, ryddig og med en rolig atmosfære. Tone startet med ansiktsbehandling, mens Marianne hadde relaxing massage, så bytte de plass etter en time. Tiden gikk så altfor fort. Herlig var det. Morten hadde urtemassasje og hode massasje, mens Arvid fikk varme stener og hodemassasje. Vi var fornøyd og avslappet når vi gikk derfra etter to timer.

Ute ble vi overrasket av sol og god temperatur. Vi gikk rett til gamlebyen, fant et sted i solen og fikk oss en mat bit og litt drikke.

Etter dette var vi klare for å utforske gamle byen litt til.

Siste kveld i Vilnius fant vi en hyggelig restaurant som hadde biff på menyen. Samt noen lokale retter. God mat, tre retter med en flaske rød vin - til en billig penge. Vi var enig i at siste kveld var vellykket. Etter middag avslutet vi dagen på rommet med coganac og Bailey's.

Mandag 6. september

Siste dag og vi hadde noen timer før vi måtte reise til flyplassen. Vi gikk til et kjøpesenter ikke langt unna hotellet. Vi jentene fikk lov til å gå litt alene - og kom til utgangen med et par poser.
Vi tuslet så over gaten og fant en kafebar hvor vi tok noen drikke. Gutta gikk så tilbake til hotellet, mens vi damene tok en liten runde på dette kjøpesenteret også. Ikke noen nye poser her. Så bar det til flyplassen - med buss. Noe vi ikke gjør igjen. Liten buss og populær rute.
Kostet riktignok veldig lite, men det var ikke mye med drosje heller.

Vel fremme på flyplassen fikk vi brukt opp de siste pengene våre før vi gikk ombord på flyet. En velykket tur var over.
Skal prøve å legge ut flere bilder etterhvert.